Earthquake alert - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Marleen Offereins - WaarBenJij.nu Earthquake alert - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Marleen Offereins - WaarBenJij.nu

Earthquake alert

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

14 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Nu alweer twee weken in Christchurch. En alweer volop plannen aan het maken. Met de huisgenoten gekeken of er nog muziekfestivals waren, maar niet echt veel en zeker geen techno/electronische muziek. Het lijkt erop alsof techno Nieuw Zeeland niet echt heeft bereikt. Er is vooral commerciele muziek, trance en veel rock. In Christchurch was deze week wel een festival, het zogenaamde Noodlefestival. Nou dat was me wat. Samen met Femke, een Nederlands meisje die hier ook een stage doet en die ik ontmoet had tijdens kamers kijken bij een huis waar we toch al beiden van dachten: dit wordt het niet. Eerst wat gedronken op terrasjes en toen door het park gewandeld naar het festival. ‘Noodles en more’ beloofde het. Nou wat ‘more’ kon zijn waren we nog niet achter. Enorme rijen voor alle eetkraampjes, zodat je amper kon zien wat er nou eigenlijk gebakken werd. En een podium, maar zonder iets erop, en uit de boxen ‘ moderne Aziatische muziek’, in de trant van Gangnam style. Wel grappig om te kijken wat er nou allemaal in Christchurch woont en op zoiets afkomt. Jong, oud, families, backpackers en zelfs enkele hipsters. We kozen maar voor een korte rij, waar in ieder geval sate en gele kokosrijst te halen viel. Helaas bleek dat er een tweede rij was, voor nadat je had besteld en betaald, om op je eten te wachten.. Bij het vorderen van de rij werd het krijtbord steeds veranderd. Termen als ‘ rice 20 min away’, ‘pork sold out’ and ‘chicken 3 for $10’ werd 4 voor $10. En gratis kip voor in de rij. Bijna uur later het eten, maar was erg lekker. Maarja een aanrader? ik betwijfel het haha. Zaterdagavond nog wel het vuurwerk gezien wat er werd afgestoken.
Inmiddels al redelijk ingewerkt in het onderzoek, wat langzaam zijn gangetje gaat en niet veel meer inhoud nu dan aanwezig zijn op het diëtiek department om te hopen dat er geschikte patiënten zijn om te includeren en dan mails te sturen. Woensdag hadden we beet, maar liefst 5. De andere dagen viel echter tegen. Nog wel bij wat consulten meegekeken om wat meer achtergrond te krijgen van het low-FODMAP diet, wat dus bij 75% vd mensen met prikkelbare darmsyndroom werkt. En verder artikelen lezen en langzaam alles doorkrijgen, van de weg vinden tot hoe de vragenlijst werkt. Ook deze week al meerdere aardbevingen gevoeld. Vandaag zaten we in de auto naar het strand, toen na het tanken vlak voor het stoplicht de auto heen en weer schudde. We dachten dat er iets mis wat met de auto en reden naar de kant, om te kijken of er een lekke band was. Of zoals Sarah zei: heb ik verkeerde brandstof erin gedaan? Maar toen kreeg ik een aapje van een vriend die vroeg of ik allright was en dat er een aardbeving van 5.9 was geweest. Ahhh dat verklaarde het! Blijft toch wel even schrikken. Verder prima weekendje gehad in Christchurch, vrijdagavond wat bars en het centrum verkent met Johnny, een jongen die ook in Kaapstad heeft gezeten maar net weg was voor ik in het huis kwam daar. Superaarding en leuke herinneringen opgehaald aan daar. En nog een Free walking tour gedaan, waar ook veel over de aardbevingen en rebuilding werd verteld. Goed om zo een achtergrond te krijgen van de stad, en het (zelf op zaterdag) vrij lege citycenter en de lege plekken en ruines. Zaterdagavond gingen we naar een verjaardag, waar vooral veel Fransen waren, zittend bij een kampvuur en nog uit, veel jonge mensen, maar was een mooie, iets te dronken avond. En nu maar zien wat morgen gaat brengen, heb een afspraak met nog een andere MDLarts om ook iets voor haar onderzoek te betekenen. Iets met kiwi’s, gesponsord door Zespri. Ben benieuwd!